Programbeskrivning

Bakgrund
I dagens samhälle är de flesta av våra ungdomar uppväxta med surfplattor, smarta telefoner och datorer. De är duktiga på en viss sak eller ett visst program, men saknar ofta djupare förståelse. Program blir omoderna, surfplattor och datorer likaså. Eleverna lägger mycket tid på att använda de här funktionerna - men bara som konsumenter, och skapar inget i egentlig mening. Förståelsen för hur tekniken fungerar och kan användas uteblir därmed.

Vi vill vända på det här. Vi vill få eleverna att gå från att vara passiva konsumenter till att vara aktiva producenter. Eleverna får lära sig att styra datorer genom att de får grundläggande kunskaper i programmering (även kallat “att koda”).

IT-branschen i Sverige växer och behovet av folk med rätt kunskaper på arbetsmarknaden efterfrågas i allt högre grad. Man har i dagsläget svårt att hitta rätt kompetens inom IT. För att matcha kraven från morgondagens arbetsmarknad måste skolan arbeta för att stimulera elevernas intresse för grundläggande IT-kunskaper.

Programmets innehåll
Profilens elever kommer att programmera appar, program och bygga konstruktioner till exempel robotar som sedan programmeras att utföra olika uppgifter. Tanken är att det hela tiden ska vara en blandning av praktiskt arbete i kombination med programmering, så att eleverna får se vad som händer på “riktigt”. Till vår hjälp kommer vi att använda oss av en enkortsdator (Raspberry pi) som lämpar sig mycket bra för programmering och robotstyrning.

Undervisningen i programmering kommer att ske på elevens val samt under en ordinarie engelsklektion i veckan. På den engelsklektionen kommer vi att jobba mot målen med hjälp av arbetet i profilen. Ett kriterium för att få söka profilen att man har minst betyg E i samtliga ämnen. Profilen har 20 platser (10 till pojkar och 10 till tjejer). Om det finns fler behöriga sökande än platser kommer lottning att ske och reservlista upprättas. Här på bloggen kan du läsa om vilka mål som vi arbetar mot inom ramen för profilen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar